Kun tavoitteena on toteuttaa yritysjärjestely mieluummin 0-5 vuoden kuin 5-10 vuoden aikaikkunassa, on erityisen tärkeää pysähtyä pohtimaan asiaa tarkemmin juuri nyt.
Yrityskaupan paras ajoitus löytyy kokonaisarviona näistä osatekijöistä:
- Omistajien tavoitteet
Mitkä ovat omistajien tavoitteet yritystoiminnalle ylipäätään? Ja mitkä olisivat ne ehdot, joilla oltaisiin valmiita tekemään kauppaa? Ajoituksen lisäksi tavoitteet määrittävät myös toimintatavan. Paras ja mieluisin ostaja löytyy proaktiivisen yrityskaupparosessin kautta, lisää aiheesta esimerkiksi tietoiskussamme ”Näin löydät tähtiostajan”
- Yrityksen liiketoiminnan näkymä tulevaisuuteen
Kehittyykö yrityksen toiminta toimialan kehitykseen verrattuna vahvemmin vai heikommin? Ollaanko yrityksen omalla ”huipulla” vai matkalla sinne? Muista, että matkalla huipulle kassavirran tulevaisuudennäkymät ovat aina paremmat kuin silloin kun huippu on jo saavutettu.
- Talouden yleinen tilanne ja näkymä tulevaisuuteen
Myönteinen talouden tilanne lisää yrityskauppa-aktiviteettiä mutta kauppoja toteutuu kaikissa suhdannevaiheissa ja sopivista kohteista maksetaan hyviä hintoja. Yrityskauppa-aktiivisuus on nousevista koroista huolimatta hyvällä tasolla, markkinoilla liikkuu edelleen paljon rahaa ja aktiiviset ostajat maksavat sopivista kohteista hyviä hintoja.
- Mahdollisten ostajien tavoitteet
Kauppaan tarvitaan aina kaksi osapuolta. Ovatko mahdolliset tärkeät ostajakandidaatit aktiivisia ja sopiiko myytävän yrityksen toiminta ostajien toiveisiin ja tavoitteisiin?
- Yritysjärjestelyhankkeelle on varattava aikaa 2-4 vuotta
Itse kauppaprosessiin on syytä varata yksi vuosi ja kaupan jälkeen on syytä varautua noin vuoden siirtymäkauteen. Joissain tilanteissa hyvän kaupan aikaansaamiseksi myyjien kannalta voi olla järkevää varautua olemaan mukana toiminnassa kaupan jälkeen pidempäänkin, esimerkiksi kaksi-kolme vuotta.
Lisää tietoa löydät julkaisuistamme:
Tietoisku: Kun ostaja lähestyy ostoaikeissa – Miksi tunne ja järki käskee eri tavalla?
Tietoisku: Näillä keinoilla 45 % parempi hinta yrityskaupassa
Pikaopas: Yrityskauppa – 5 vinkkiä parempaan myyntihintaan
”Vielä ei ole oikea hetki, pian yritys on arvokkaampi –lause on usein kuultu. Kannattaa kuitenkin muistaa, että näkymä tulevaisuuteen on tärkeämpi kuin menneet tulokset. Niin yrityksen kuin talouden yleisten tekijöiden suhteen. Yrityskauppa-aktiivisuus on nousevista koroista huolimatta hyvällä tasolla, markkinoilla liikkuu edelleen paljon rahaa ja aktiiviset ostajat maksavat sopivista kohteista hyviä hintoja.”
Ari Koivunen
Director
040 540 5378
Kun haluat pohtia yrityksen arvoa ja omistajan vaihtoehtoja tilanteessa kuin tilanteessa, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: