Yrityskauppa-aktiivisuus on nyt korkealla tasolla ja ostajat maksavat sopivista kohteista hyviä hintoja.
Yritystä myytäessä ei kuitenkaan ole olemassa oikotietä hyvään lopputulokseen. Selkeät tavoitteet ja proaktiivinen ote ovat lähtökohta, eikä elämän tärkeimmän kaupan suhteen kannata jättää mitään sattuman varaan.
Tässä muistilista onnistuneisiin yrityskauppoihin sekä linkit kahteen tärkeään ja ajankohtaiseen näkökohtaan yrityskauppojen suunnittelussa.
Muistilista yritysjärjestelyihin:
- Mitkä ovat tavoitteet mahdolliselle järjestelylle? – Mitkä ovat ne toivottavat piirteet ja ehdot, joilla oltaisiin valmiita tekemään kauppaa? Selkeät tavoitteet auttavat myös valitsemaan sopivimman etenemistavan.
- Selvitetäänkö vaihtoehdot? – Paras lopputulos edellyttää vaihtoehtojen läpikäyntiä myös kansainvälisesti; vain näin löydetään ostaja, joka on valmis hyväksymään kaupalle myyjien toiveita ja tavoitteita parhaiten täyttävät ehdot.
- Kuinka arvo osoitetaan ostajille? – Koska jokaisen yrityksen arvo on erilainen eri ostajille, on arvon uskottava ja todisteellinen osoittaminen kullekin ostajalle ymmärrettävällä tavalla erityisen tärkeää.
- Palkataanko neuvonantaja vai ei? – Onnistunut kauppa vaatii työtä, työkaluja ja osaamista sekä usein myös kykyä toimia kansainvälisessä ympäristössä. Mikä on tilanteeseen sopivin toimintatapa arvon osoittamisessa ja haettaessa vaihtoehtoisia ostajia?
Yrityskaupat ja korona
Tämänhetkisen massiivisen elvytyspolitiikan seurauksena rahoitusta on saatavilla hyvin ja ostopuolella ollaan yhtä aktiivisia, ellei aktiivisempia, kuin muulloinkin.
Lue koko artikkeli: ”Yrityskaupat ja korona”
Yrityskaupat: Älä pelkää hakea kilpailevia ostotarjouksia
Myyntiajatukset heräävät usein esimerkiksi yksittäisen ostajan osoittaman kiinnostuksen myötä. Tällaisessa omistajia imartelevassa tilanteessa usein järki unohtuu ja tunteet vievät mennessään. Lue oheisesta artikkelista, kuinka toimia, kun yritys on ostokiinnostuksen kohteena.
Lue koko artikkeli: ”Yrityskaupat: Älä pelkää hakea kilpailevia ostotarjouksia”
Yrityksen myynnin oikea ajoitus
Kokemuksemme mukaan yleisin virhe ajoitusta suunniteltaessa on se, että päätöstä ei tehdä ajoitukseen vaikuttavien osatekijöiden suhteen kokonaisarviona vaan keskittyen vain yhteen-kahteen osatekijään. Projektijohtaja Jari Honkon kirjoitus ajoituksen pohdintaan liittyvistä tekijöistä on aina ajankohtainen.
Lue koko artikkeli: ”Yrityksen myynnin oikea ajoitus”
”Lotossakin voi voittaa, mutta onnistuneen yrityskaupan taustalla on harvoin pelkkää onnea. Yritysjärjestelyasioissa hyvä lopputulos edellyttää vaihtoehtoisten ostajien läpikäynnin kansainvälisesti sekä yritystoiminnan arvon osoittamisen ammattimaisesti ja proaktiivisesti. Hyviä tarjouksia harvoin tipahtaa taivaalta – ne on käytävä hakemassa.”
Asko Kapanen
Partner
0400 551 471
Kun haluat pohtia eri vaihtoehtoja, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: