Loppuvuodesta 2020 yrityskauppa-aktiivisuus oli todella vahvaa ja viime vuoden kokonaisvolyymi on ennakkotietojen perusteella vuotta 2019 korkeammalla tasolla.
Polttava kysymys yrityskauppoja harkitseville omistajille on kuinka vallitseva tilanne vaikuttaa yrityskauppoihin.
Tämänhetkisen massiivisen elvytyspolitiikan seurauksena rahoitusta on saatavilla hyvin ja ostopuolella ollaan yhtä aktiivisia, ellei aktiivisempia, kuin muulloinkin.
Season's greetings and prosperous new year! God jul och gott nytt år! Frohe Weihnachten und ein gutes neues Jahr!
Viime kuukaudet ovat osoittaneet, kuinka herkästi teemme päätöksiä tunnepohjalta. Se on inhimillistä ja kuuluu elämään. Parhaiten menestyvät omistajat kuitenkin hyödyntävät päätöksenteossa tietoa ja todisteita.
Varsinkin suhteellisen matalan kasvun aloilla yritysosto voi olla kustannustehokkain tapa kasvaa, sillä on vaikeaa ja aikaa vievää voittaa asiakkaat kilpailijalta sen sijaan, että asiakkaat siirtyvät yrityskaupalla. Yritysosto voidaan rahoittaa monella eri tavalla, joista esittelemme muutaman tyypillisimmän.
Viime kuukaudet ovat jälleen osoittaneet, kuinka herkästi teemme päätöksiä tunnepohjalta. Se on inhimillistä ja kuuluu elämään. Parhaiten menestyvät omistajat kuitenkin hyödyntävät päätöksenteossa tietoa ja todisteita.
Arvottaminen on hyvin vakiintunutta tiedettä, joka seisoo vankalla teoreettisella perustalla. Ei ole siis kyse monitulkintaisesta asiasta, jossa monet kilpailevat teoriat jylläisivät, vaan vakiintunut tiede, jonka toimivuudesta vallitsee laaja yhteisymmärrys.
Tulevaisuuden vapaan kassavirran mallintaminen on tärkeä ja hyödyllinen työkalu. Artikkelissa käsitellään vapaan kassavirran hyötyjä normaalissa liiketoimintaympäristössä sekä nykyisen poikkeuksellisen markkinatilanteen aikana.
Aktiivinen omistaja seuraa arvonkehitystä kaikissa tilanteissa, myös ja erityisesti syvimmän kriisin keskellä. Koska yrityksen arvo on kaikkien tulevien tuottojen nykyarvo, se on tehokas mittari juuri siksi, että se huomioi kattavasti tuleviin rahavirtoihin liittyviä tekijöitä.
Polttava kysymys yrityskauppoja harkitseville omistajille on kuinka vallitseva tilanne vaikuttaa yrityskauppoihin.
Tämänhetkisen massiivisen elvytyspolitiikan seurauksena rahoitusta on saatavilla hyvin ja ostopuolella ollaan yhtä aktiivisia, ellei aktiivisempia, kuin muulloinkin.
Varsinkin suhteellisen matalan kasvun aloilla yritysosto voi olla kustannustehokkain tapa kasvaa, sillä on vaikeaa ja aikaa vievää voittaa asiakkaat kilpailijalta sen sijaan, että asiakkaat siirtyvät yrityskaupalla. Yritysosto voidaan rahoittaa monella eri tavalla, joista esittelemme muutaman tyypillisimmän.
Arvottaminen on hyvin vakiintunutta tiedettä, joka seisoo vankalla teoreettisella perustalla. Ei ole siis kyse monitulkintaisesta asiasta, jossa monet kilpailevat teoriat jylläisivät, vaan vakiintunut tiede, jonka toimivuudesta vallitsee laaja yhteisymmärrys.
Tulevaisuuden vapaan kassavirran mallintaminen on tärkeä ja hyödyllinen työkalu. Artikkelissa käsitellään vapaan kassavirran hyötyjä normaalissa liiketoimintaympäristössä sekä nykyisen poikkeuksellisen markkinatilanteen aikana.
Yrityskauppa on usein ainutkertainen tapahtuma ja kaupan halutaan toteutuvan parhain mahdollisin ehdoin – niin taloudellisesti kuin muutenkin. Tässä artikkelissa on kiteytetty kuusi tärkeää asiaa yritysjärjestelyä harkitsevan omistajan pohdittavaksi.
Omistajatavoite tai -profiili antaa suunnan yritykselle. Tälle pohjalle luodaan sekä orgaaniset että epäorgaaniset arvoa kasvattavat toimet. On tärkeää ymmärtää mistä tullaan ja mihin ollaan menossa.
Yrityksen arvon määritykseen käytetään hyvin erilaisia tunnuslukuja ja argumentteja, mutta loppujen lopuksi yrityksen arvo on hyvin yksiselitteinen. Arvo kuvaa arvioijan näkemyksiä tulevaisuuden tuotoista.
Yrityskaupassa ostajan ja myyjän sopima hinta on aina neuvottelujen tulos. Kauppaan tuskin kuitenkaan päästään elleivät ostajan ja myyjän ajatukset myös taloudellisesta arvosta ole kohtuullisen lähellä toisiaan.
Luin hiljattain Antonio Nieto-Rodriguezin artikkelin HBR:ssä (Harvard Business Review 2017), jossa hän kuvaa nykytrendiä siirtyä tuotteiden myynnistä projektimyyntiin.
Yrityksen myyntiprosessi on työtä ja osaamista vaativa prosessi. Varsinainen myyntiprosessi etenee vaiheittain. Näitä vaiheita ovat valmisteluvaihe, potentiaalisten ostajien kontaktointivaihe sekä kaupan sopimus- ja päätösvaihe.
Loppuvuodesta 2020 yrityskauppa-aktiivisuus oli todella vahvaa ja viime vuoden kokonaisvolyymi on ennakkotietojen perusteella vuotta 2019 korkeammalla tasolla.
Viime kuukaudet ovat osoittaneet, kuinka herkästi teemme päätöksiä tunnepohjalta. Se on inhimillistä ja kuuluu elämään. Parhaiten menestyvät omistajat kuitenkin hyödyntävät päätöksenteossa tietoa ja todisteita.
Viime kuukaudet ovat jälleen osoittaneet, kuinka herkästi teemme päätöksiä tunnepohjalta. Se on inhimillistä ja kuuluu elämään. Parhaiten menestyvät omistajat kuitenkin hyödyntävät päätöksenteossa tietoa ja todisteita.
Aktiivinen omistaja seuraa arvonkehitystä kaikissa tilanteissa, myös ja erityisesti syvimmän kriisin keskellä. Koska yrityksen arvo on kaikkien tulevien tuottojen nykyarvo, se on tehokas mittari juuri siksi, että se huomioi kattavasti tuleviin rahavirtoihin liittyviä tekijöitä.
Kun omistajatavoitteena on toteuttaa yritysjärjestely mieluummin 0-5 vuoden kuin 5-10 vuoden aikaikkunassa, on erityisen tärkeää pysähtyä pohtimaan asiaa tarkemmin juuri nyt.
Omistajatavoite tai -profiili antaa suunnan yritykselle. Tälle pohjalle luodaan sekä orgaaniset että epäorgaaniset arvoa kasvattavat toimet. On tärkeää ymmärtää mistä tullaan ja mihin ollaan menossa.
Yrityksen arvo on tulevien kassavirtojen nykyarvo. Siis kaikkien tulevien rahavirtojen summa korjattuna erilaisilla tulevaisuuteen liittyvillä riskitekijöillä. Omistajille arvo realisoituu vain joko osinkojen tai yritysjärjestelyjen kautta.
Omistajien vaihtoehtoisia tavoitteita yritystoiminnalle on 1) Pidä, 2) Pidä ja kehitä, 3) Liittoudu, 4) Kehitä ja myy tai 5) Myy. Omistajan tuoton näkökulmasta kehittäminen tarkoittaa arvon kasvattamista joko vahvempaa osinkovirtaa tai korkeampaa myyntihintaa varten
Omistajatavoite on eri asia kuin liiketoimintatavoite. Liiketoiminnalle asetettavien tavoitteiden avulla johdetaan yrityksen toimintaa ja omistajatavoite määrittää sen, mitä omistajat yritystoiminnalta haluavat.
Myyntiajatusten herätessä on yrityskaupan hyvän lopputuloksen kannalta tärkeää harkita myös sopivaa ajoitusta. Kokemuksemme mukaan yleisin virhe ajoitusta suunniteltaessa on se, että päätöstä ei tehdä ajoitukseen vaikuttavien osatekijöiden suhteen kokonaisarviona vaan keskittyen vain yhteen-kahteen osatekijään.
Yrityksen myyminen on usein suuri muutos omistajille. Suuret muutokset herättävät aina erilaisia kysymyksiä ja jopa pelkoja. Tämä on inhimillistä ja koskettaa kaikkia yrityksen myyntiä harkitsevia omistajia.
"Yritykselle löytyi hyvä koti hyvillä ehdoilla. Ilman neuvonantajaa kauppaa ei olisi syntynyt." - Martti Kovalainen
”Kansainvälisen yrityskaupan kiemurat tulivat tutuksi. Olemme kiitollisia neuvonantajamme sitkeydestä ja hyvin tyytyväisiä lopputulokseen.” -Tatu Hartikainen, Toimitusjohtaja, PamonOy
”Saimme sitä mitä halusimme. Emme olisi yksin löytäneet tätä ostajaa.” - Petri Peltomaa, Toimitusjohtaja, RauheatOy
Onko yrityksesi myynnin suunnittelu sinulle ajankohtainen asia? Kaipaatko lisää tietoa siitä, miten yrityskauppa toteutetaan siten, että saat parhaan mahdollisen myyntihinnan ja ehdot sekä vältät pahimmat karikot?
Comset on Nordic Growthin Oy:n palvelu omistajayrittäjille. Ymmärrämme omistajia ja olemme paketoineet osaamisemme helpoksi ja tarkoituksenmukaiseksi palveluksi. Tutustu toimintatapaamme ja referensseihimme.
Tiedätkö hallituksen jäsenenä tai johtajana, mitä omistajat yritystoiminnaltaan haluavat? Tai oletko omistajana määrittänyt tavoitteesi omistuksesi suhteen? Tukeeko yrityksen arvonkehitys noiden tavoitteiden saavuttamista?
Arvon kasvattaminen on aktiivisen omistajan toimintaa. Arvonkasvu on perusedellytys hyvälle yrityskansalaisuudelle sekä lisäarvon tuottamiselle yrityksen eri sidosryhmille.
Aktiivinen omistajuus ja arvonkasvu liittyvät olennaisesti toisiinsa. Omistajan tehtävä on saada pääomalleen tuottoa, eli kasvattaa yrityksensä arvoa. Aktiivisella omistajuudella on vahva yhteys arvonkasvuun. Aktiivisen omistajuuden keinoin on mahdollista saavuttaa tavoiteltu arvonkasvu ja muut tavoitteet omistajana.
Tässä katsauksessa käsitellään 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana julkistettujen yrityskauppojen määrän kehitystä, joissa ostettava-/kohdeyritys on rekisteröity Pohjoismaihin. Mukana ovat kaikki julkistetut yrityskaupat, jolloin pienimmät julkistamattomat kaupat jäävät tämän tarkastelun ulkopuolelle.
Tässä katsauksessa käsitellään viime vuosien pörssitulokkaiden toteuttamia yrityskauppoja, joissa enemmistöosuus on vaihtanut omistajaa. Tarkastelussa ovat Nasdaq Helsinki-päälista ja First North-markkinapaikka Suomessa.
Tässä katsauksessa käsitellään Pohjoismaisten pörssien pitkän aikavälin kehitystä. Tarkastelussa ovat Nasdaq Nordic Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa, sekä Oslo Børs Norjassa.
Maailmanpankin keräämän tiedon mukaan vuonna 2017 Suomen talous vastasi noin puolestatoista prosentista Euroopan Unionin talouden koosta vuonna 2017. Euroalueen taloudesta meidän osuutemme oli noin kaksi prosenttia.
Tässä katsauksessa käsitellään 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana julkistettujen yrityskauppojen määrän kehitystä, joissa ostettava-/kohdeyritys toimii Pohjoismaissa. Tarkastelussa ovat siis yrityskaupat, joissa kohdeyritys on rekisteröity näihin maihin.
Katsauksessa käsitellään huonekaluihin ja sisustustarvikkeisiin liittyviä yritysjärjestelyjä ja niiden päämotiiveja sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja mahdollisuuksista. Pääfokus on huonekaluissa.
Tässä katsauksessa käsitellään työ- ja oppimisympäristöjen sekä julkitilojen kalusteisiin liittyviä yritysjärjestelyjä ja niiden päämotiiveja sekä esitetään näkemyksemme toimialan kehityksestä ja mahdollisuuksista. Pääfokus on toimistokalusteissa.
Järjestelmällinen markkinatutkimuksen tuottaman tiedon hyödyntäminen on jo pitkään ollut tärkeä osa yrityksien toimintaa maailmalla. Lyhyesti, markkinatiedon avulla pyritään paremmin ymmärtämään markkinaa itsessään, siihen vaikuttavia (muutos)tekijöitä ja sen kehitystä.
Tässä katsauksessa käsitellään 2016 ja 2017 toisen vuosipuoliskojen aikana julkistettujen yrityskauppojen määrän kehitystä, joissa ostettava yritys toimii Pohjoismaissa. Tarkastelussa ovat siis yrityskaupat, joissa kohdeyritys on rekisteröity näihin maihin. Mukana ovat kaikki julkistetut yrityskaupat, jolloin pienimmät julkistamattomat kaupat jäävät tämän tarkastelun ulkopuolelle.
Edellisessä katsauksessamme keskityimme lämpöpumppuihin ja rakennusten lämmitysmuotoihin sekä laajemmassa mittakaavassa uusiutuviin energialähteisiin ja energiansäästöön rakennusten lämmityksessä ja viilennyksessä. Tässä katsauksessa keskitymme sähköön liittyviin älykkäisiin energiaratkaisuihin ja lämmitysohjaukseen sekä miten ne kytkeytyvät muun muassa uusiutuvaan energiaan ja hajautettuun energiantuotantoon.
Loppuvuodesta 2020 yrityskauppa-aktiivisuus oli todella vahvaa ja viime vuoden kokonaisvolyymi on ennakkotietojen perusteella vuotta 2019 korkeammalla tasolla.
Polttava kysymys yrityskauppoja harkitseville omistajille on kuinka vallitseva tilanne vaikuttaa yrityskauppoihin.
Tämänhetkisen massiivisen elvytyspolitiikan seurauksena rahoitusta on saatavilla hyvin ja ostopuolella ollaan yhtä aktiivisia, ellei aktiivisempia, kuin muulloinkin.
Comset® on
Nordic Growth Oy:n
yrityskauppapalvelu
omistajayrittäjille
www.comset.fi
Kaikki palvelut osoitteessa:
www.nordicgrowth.com
Nordic Growth Oy
Vuorikatu 20,
00100 Helsinki
09 424 15600
info@nordicgrowth.com
Y-tunnus: 1976120-5