Yrityskaupasssa todistettavasti parhaan lopputuloksen tuo kattava tarjoushaku. Kansainvälisellä markkinalla on aina enemmän ostajia kuin kotimaassa ja näiden vaihtoehtojen selvittämättä jättäminen johtaa suurella todennäköisyydellä yrityksen myyntiin kymmenien prosenttien alennuksella ja heikommin ehdoin neljänneksi mieluisimmalle ostajalle.
Yrityskauppaa tehtäessä tulisi aina toimia harkitsevasti ja selvittää vaihtoehtoja rauhassa, mutta määrätietoisesti. Varsinkin yksittäisen ostajan osoittaman mielenkiinnon myötä järkevä ja harkitseva toimintamalli saattaa unohtua ja tunteet ohjaavat päätöksentekoon, jolla ei saavuteta parasta lopputulosta. Varoittavana esimerkkinä yrityskauppaprosessin aloittaminen yhden aktiivisen ostajantahon varassa. Aktiivinen ja ammattimainen ostaja tiedostaa tällöin neuvotteluasemansa ja takuuvarmasti hyödyntää sen omaksi edukseen.
Mikä neuvoksi? Miten löytää sopivin ja mieluisin ostajakandidaatti sekä varmistua parhaasta mahdollisesta lopputuloksesta? Ensiksi on hyvä tiedostaa, että vaihtoehtoja on aina enemmän kuin alunperin tulee ajatelleeksi. Ostajia on kartoitettava järjestelmällisesti, eri metodeja käyttäen ja lähestyttävä kansainvälisten parhaiden käytänteiden mukaisesti. Vain näin toimien saadaan näkyvyys omistajien vaihtoehdoille ja luodaan pohja valita itselle sopivin kauppa.
On selvää, että omistaja päättää mihin vaihtoehdoistaan tarttuu ja joskus laajan tarjoushaun rooli on toimia kirittäjänä ennakkoon mieluisimman ostajan tarjoukselle. Parhaan tarjouksen tekee poikkeuksetta kuitenkin se ostaja, joka hyötyy eniten. Useimmiten tämä tarkoittaa suurempaa laajemilla markkinoilla toimivaa teollista ostajaa, joka saavuttaa synergia – ja skaalaetuja. Paras ja sopivin kauppa voi löytyä yllättävästä suunnasta, joka ei selviä muuten kuin tarttumalla härkää sarvista.
Lue myös nämä julkaisumme:
Tietoisku: Älä pelkää hakea kilpailevia ostotarjouksia
Tietoisku: Näillä keinoilla 45 % parempi hinta yrityskaupassa
Tietoisku: Näin löydät tähtiostajan
Tietoisku: Kun ostaja lähestyy ostoaikeissa – Miksi tunne ja järki käskee eri tavalla?
”Tälläkin hetkellä markkinalla on aktiivisia ostajia laajalla kansallisuuksien kirjolla. Nordic Growthin yrityskauppaprosessi tavoittaa tyypillisesti jopa yli 100 ostajakandidaattia. Oikea aika aktivoitua on kuin omistajien toiveet ja tavoitteet arvioidaan olevan samalla tontilla kuin todennäköiset ostotarjousehdot.”
Ari Koivunen
Director
040 540 5378
Aktiiviset ostajat etsivät tällä hetkellä:
Teknologiateollisuus: Ohutlevykonepajat, metallituotteiden konepajat, lisäarvotuotteet
Informaatioteknologia: Ohjelmistotuotteet, -testaus, -konsultointi ja -kehitys, erityisesti SaaS
Palvelut: Kiinteistöpalvelut, tukkukauppa, maahantuonti, turvallisuus- ja vartiointipalvelut, terveyspalvelut
Rakentaminen: Erikoisrakentaminen, talotekniikka – erityisesti kylmäasennus, maalaaminen
Elintarviketeollisuus: Elintarvikkeiden valmistus, erityisesti terveysvaikutteiset elintarvikkeet
Kaivosteollisuus: Tehostamiseen liittyvät teknologiat ja palvelut
Muut: Lääkkeiden ja lääkeaineiden valmistus, kumi- ja muovituotteiden kierrätys/valmistus, FinTech -palvelut, vihreän siirtymän energiaratkaisut ja -palvelut, ympäristöjalanjälkeä pienentävät tuotteet ja palvelut
Kun haluat pohtia omistajan eri vaihtoehtoja, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: