Polttava kysymys yrityskauppoja harkitseville omistajille on kuinka vallitseva tilanne vaikuttaa yrityskauppoihin.
Tämänhetkisen massiivisen elvytyspolitiikan seurauksena rahoitusta on saatavilla hyvin ja ostopuolella ollaan yhtä aktiivisia, ellei aktiivisempia, kuin muulloinkin.
Jo ennen koronaa talouden yleisen kehityksen näkymä oli mieluummin heikkenevä kuin vahvistuva. Keskuspankkien elvytyspolitiikka luo myös kuplan vaaraa. Tästä seuraa luonnollinen johtopäätös: Mikäli tavoitellaan yrityskauppaa esimerkiksi lähimmän viiden vuoden sisällä, on vahvoja perusteita päästä parempaan lopputulokseen toimimalla mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin.
Kun yrityskauppamahdollisuuksia arvioidaan rahoitusmarkkinan toimiessa hyvin, tarvitsee lähinnä palata perusasian äärelle: Mikä on myytävän yrityksen tuottonäkymä? Onko koronan vaikutukset jo tiedossa? Mikäli tuottonäkymä eteenpäin on kutakuinkin selkeä, on täydet mahdollisuudet päästä yrityskauppojen suhteen hyvään lopputulokseen.
”Rahoituksen hyvä saatavuus luo mahdollisuuksia ostajille ja myyjät saavat hyvän hinnan, kun myytävän toiminnan tuottonäkymä on kunnossa. Toki poikkeustilanne tuo markkinoille myös pikavoittoja tavoittelevia ostajia, mutta liikkeellä on runsaasti myös vakavasti otettavia toimijoita – juuri niitä, jotka ovat valmiita maksamaan itselleen sopivasta liiketoiminnasta oikean hinnan.”
Tässä lisäksi kooste ja linkit kahteen tärkeään ja ajankohtaiseen näkökohtaan yrityskauppojen suunnittelussa:
Yrityksen myynnin oikea ajoitus
Kokemuksemme mukaan yleisin virhe ajoitusta suunniteltaessa on se, että päätöstä ei tehdä ajoitukseen vaikuttavien osatekijöiden suhteen kokonaisarviona vaan keskittyen vain yhteen-kahteen osatekijään. Projektijohtaja Jari Honkon kirjoitus ajoituksen pohdintaan liittyvistä tekijöistä on aina ajankohtainen.
Lue koko artikkeli: ”Yrityksen myynnin oikea ajoitus”
Hiljainen ja vielä hiljaisempi yrityksen myynti?
Yritysjärjestelyjä tavoittelevat omistajat toivovat usein, että ostaja ilmaantuisi itse ja esittäisi tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Taustalla on usein pelko siitä, mitä vaikutuksia yrityskaupan aktiivisesta hakemisesta on asiakkaisiin, henkilökunnan suhtautumiseen tai kilpailutilanteeseen. Kollegani Vesa Hopian artikkeli tuo näkökulman yrityskauppaan liittyvien pelkojen käsittelyyn.
Lue koko artikkeli: ”Hiljainen ja vielä hiljaisempi yrityksen myynti?”
Asko Kapanen
Partner
0400 551 471
Kun haluat pohtia omistajan eri vaihtoehtoja, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: