Yritysjärjestelyjä tavoittelevat omistajat toivovat usein, että ostaja ilmaantuisi itse ja esittäisi tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Taustalla on usein pelko siitä, mitä vaikutuksia yrityskaupan aktiivisesta hakemisesta on asiakkaisiin, henkilökunnan suhtautumiseen tai kilpailutilanteeseen. Joka tapauksessa yrityskauppa on omistajille aina hyvin henkilökohtainen asia ja siitä seuraa luonnollinen vaatimus hienovaraisuuteen.
Todistetusti sopivin ja paras kauppa edellyttää vaihtoehtoisten ostajien läpikäynnin ja arvon osoittamisen ammattimaisesti. Käytännössä hyvän lopputuloksen takana on hienovarainen tarjousten hakuun perustuva yrityskauppaprosessi. Toki omistaja voi aina valita vieläkin hiljaisemman eli passiivisen, odotteluun perustuvan toimintamallin ja toimia vain silloin kun joku kiinnostunut ostajakandidaatti lähestyy ja osoittaa ostokiinnostuksen. Myös tällaiseen tilanteeseen on tarjolla yrityskauppa-asiantuntemusta, jonka tuella voidaan tehdä huolellinen arvio siitä, viedäänkö kauppaneuvottelut eteenpäin vain yhden kiinnostuneen kanssa vai löytyykö parempi ratkaisu selvittämällä myös muita vaihtoehtoja.
Lue myös aiempi artikkelimme: ”Mitä muut ajattelevat, jos myymme yrityksen?”
”Yrityskauppaprosessiin liittyvät pelot ovat varsin inhimillisiä ja koskettavat lähes kaikkia yrityksen myyntiä harkitsevia omistajia. Ilmiön taustalla on ihmisen normaali toimintamalli; tutkitusti evoluutiossa ihminen on herkistynyt kokemaan muutostilanteet aina ensin uhkien kuin mahdollisuuksien kautta. Statistiikka kuitenkin selvästi osoittaa, että mahdolliset yrityskauppaprosessiin liittyvät uhkakuvat toteutuvat äärimmäisen harvoin, jos koskaan.”
Vesa Hopia
Partner
040 841 5816
Kun haluat pohtia milloin ja miten kannatta aktivoitua ja päästä ostajien tutkaimeen, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: