Useimmilla omistajilla on jo ennen yrityskauppaprosessin käynnistämistä selkeä mielikuva siitä, millainen ostaja olisi sopivin. Ajatus voi olla esimerkiksi teollinen toimija, joka tuntee alan ja jatkaa toimintaa omistajan arvojen mukaisesti. Tai sijoittajataho, joka tuo kasvupääomaa ja mahdollistaa laajentumisen uusille markkinoille.
Nämä ennakkoajatukset ovat usein perusteltuja – ja yleensä oikeansuuntaisia. Mutta yksi tosiasia pätee poikkeuksetta: se, kuka lopulta osoittautuu kaikista sopivimmaksi ostajaksi, selviää vasta kattavan tarjoushaun kautta.
Ennakko-oletukset ovat hyödyllisiä – mutta vain lähtökohta
Omistajan oma käsitys mahdollisista ostajatyypeistä on tärkeä osa valmistelua. Se auttaa tunnistamaan, millaisia tavoitteita kaupalta odotetaan: jatkuvuutta, kasvua, pääoman vapauttamista tai ehkä uuden kumppanin tuomaa vauhtia.
Silti kokemus ja toteutetut kaupat osoittavat kerta toisensa jälkeen saman: todellinen sopivuus löytyy usein yllättävästä suunnasta. Ostaja, joka aluksi ei edes ollut keskusteluissa mukana, voi tarjoushaun myötä osoittautua juuri oikeaksi — niin strategisesti, kulttuurisesti kuin taloudellisestikin.
Miksi kattava tarjoushaku on välttämätön?
Yrityskaupoissa tarjoushaun kattavuus on ratkaiseva. Kun mahdollisten ostajien kartoitus tehdään ammattimaisesti ja systemaattisesti, tunnistetaan usein yli sata potentiaalista ostajaa eri maista ja toimialoilta. Näistä syventymisvaiheeseen päätyy tyypillisesti useita kymmeniä, mikä luo aidon kilpailutilanteen ja mahdollistaa valinnan.
Vasta kun tarjoukset ovat pöydällä ja ostajien kanssa on keskusteltu, omistaja todella näkee, ketkä arvostavat yritystä eniten. Siinä vaiheessa paras ostaja ei enää määräydy oletusten, vaan faktojen, tarjousten ja keskustelujen perusteella.
Yllätyksen paikka – ja oppi, joka toistuu
Monelle omistajalle on aidosti kutkuttavaa, kun aktiivinen ostaja ottaa yhteyttä ja ilmaisee kiinnostuksensa. Ostaja vaikuttaa sopivalta, keskustelu etenee luontevasti ja luottamus syntyy nopeasti. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että silloin, kun kauppa syntyy tällaisen yksittäisen lähestymisen seurauksena, ostaja saa yrityksen useiden kymmenien prosenttien alennuksella – eikä ole kokonaisuudessaan se paras tai sopivin vaihtoehto.
Kauppatilastot ja kokemuksemme osoittavat tämän selvästi: mieluisin ja sopivin ostaja löytyy aina kattavan tarjoushaun kautta, ei ensimmäisen kiinnostuneen tahon myötä. Kun pöydällä on useita tarjouksia, omistajat pääsevät vertailemaan eri vaihtoehtoja, neuvottelemaan vahvemmasta asemasta – ja ennen kaikkea valitsemaan itse, mikä on heille ja yritykselle paras ratkaisu.
Kaikilla omistajilla on ajatuksia siitä, millainen ostaja heidän yritykselleen sopii. Ja nämä ajatukset ovat tärkeitä – ne auttavat suuntaamaan prosessin alkuvaiheita oikein. Mutta lopullinen vastaus siihen, kuka on paras, mieluisin ja sopivin ostaja, löytyy vain kattavan tarjoushaun kautta.
Kun vaihtoehtoja on useita ja ne voidaan punnita toisiaan vasten, syntyy turvallinen pohja päätöksenteolle – ja paras mahdollinen lopputulos yritykselle, sen henkilöstölle ja omistajille.
Lisää aiheesta myös oheisista julkaisuistamme:
Tietoisku: Näillä keinoilla 45 % parempi hinta yrityskaupassa
Tietoisku: Kun ostaja lähestyy ostoaikeissa – Miksi tunne ja järki käskee eri tavalla?
Tietoisku: Näin löydät tähtiostajan
Tietoisku: Hiljainen ja vielä hiljaisempi yrityksen myynti?
“Sopivin ostaja löytyy harvoin sieltä, mistä sitä eniten odottaa. Kattavan tarjoushaun myötä oletukset väistyvät – ja tilalle tulevat faktat, keskustelut ja todelliset tarjoukset.”
Ari Koivunen
Director
040 540 5378
Aktiiviset ostajat etsivät tällä hetkellä:
Teknologiateollisuus: Ohutlevykonepajat, metallituotteiden konepajat, lisäarvotuotteet, asennus- ja huolto
Puolustus ja turvallisuus: tuotteet, teknologiat ja palvelut yleisesti
Informaatioteknologia: Koneoppiminen, AI, ohjelmistotuotteet, -testaus, -konsultointi ja -kehitys, erityisesti SaaS
Palvelut: Kiinteistöpalvelut, maahantuonti, turvallisuus- ja vartiointipalvelut, terveyspalvelut, tukkukauppa ja erityisesti rengaskauppa ja -palvelut
Rakentaminen: Erikoisrakentaminen, talotekniikka – erityisesti kylmäasennus, maalaaminen
Elintarviketeollisuus: Elintarvikkeiden valmistus, ympäristöystävälliset ja terveysvaikutteiset elintarvikkeet
Kaivosteollisuus: Tehostamiseen liittyvät teknologiat ja palvelut
Muut: Lääkkeiden ja lääkeaineiden valmistus, kumi- ja muovituotteiden kierrätys/valmistus, FinTech -palvelut, vihreän siirtymän energiaratkaisut ja -palvelut, ympäristöjalanjälkeä pienentävät tuotteet ja palvelut
Kun haluat pohtia omistajan eri vaihtoehtoja, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä:
















