Yksi tarjous vai useita? Miksi kilpailu on myyjän paras ystävä - Comset®
Tietoiskut

Yksi tarjous vai useita? Miksi kilpailu on myyjän paras ystävä

Moni omistaja saa suoran yhteydenoton kiinnostuneelta ostajalta ja ajattelee sen olevan paras ja helpoin tie kauppaan. Näin ei kuitenkaan ole – ilman vaihtoehtoja neuvotteluvoima on ostajalla.

Kun yrityksen myyminen perustuu vain yhden ostajaehdokkaan kiinnostukseen, koko kauppaneuvottelu rakentuu tämän tahon ehdoin. Ilman vaihtoehtoja myyjällä ei ole todellista neuvotteluvoimaa, jolloin alkuvaiheen lupaukset ja suuntaa-antavat ehdot muuttuvat prosessin edetessä ostajan eduksi. Kilpailijoiden puuttuessa yksittäisellä ostajalla ei ole painetta toimia tehokkaasti eikä maksaa täyden arvon mukaan. Tällöin myyntiprosessi venyy, ehdot kiristyvät ja hinta jää kymmeniä prosentteja heikommaksi.

Kilpailu luo painetta ostajille toimia ripeästi, asettaa parhaat ehdot ja sitoutua aidosti prosessiin. Se myös varmistaa, että yrityksen arvo nousee, kun ostajat pyrkivät erottumaan toisistaan ehdotuksillaan. Kilpailuasetelma ei ole vain taktiikkaa – se on myyjän ainoa keino varmistaa paras mahdollinen lopputulos.

Kilpailuasetelma syntyy, kun ostajakandidaatteja on useampi ja heidät tuodaan samanaikaisesti mukaan prosessiin. Huolellisesti suunniteltu ja hienovarainen tarjoushaku, jossa kontaktoidaan 50–100 ostajakandidaattia selvittää omistajan vaihtoehdot ja puristaa ostajilta parhaat mahdolliset tarjoukset. Paras ja sopivin kauppa löytyy poikkeuksetta tarjoushaun kautta. 

Kilpailu on myyjän paras ystävä.

Lisää aiheesta oheisista julkaisuistamme:

Tietoisku: Näillä keinoilla 45 % parempi hinta yrityskaupassa
Tietoisku: Kun ostaja lähestyy ostoaikeissa – Miksi tunne ja järki käskee eri tavalla?
Tietoisku: Näin löydät tähtiostajan
Tietoisku: Hiljainen ja vielä hiljaisempi yrityksen myynti?

”Kattava ja ennakkoluuloton, mutta tarkoin harkittu tarjoushaku tuo esiin vaihtoehtoja, joita ei välttämättä olisi tullut edes harkinneeksi. Tarjoushaku 50–100 ostajakandidaatin joukosta synnyttää kilpailuasetelman, johtaa parempiin kauppaehtoihin ja nostaa yrityksen hintaa kymmeniä prosentteja. Kilpailuasetelma ei ole vain taktiikkaa – se on myyjän ainoa keino varmistaa paras mahdollinen lopputulos. Kilpailu on myyjän paras ystävä.”

Ari Koivunen
Director
040 540 5378

Aktiiviset ostajat etsivät tällä hetkellä:

Teknologiateollisuus: Ohutlevykonepajat, metallituotteiden konepajat, lisäarvotuotteet, asennus- ja huolto

Puolustus ja turvallisuus: tuotteet, teknologiat ja palvelut yleisesti
Informaatioteknologia: Koneoppiminen, AI, ohjelmistotuotteet, -testaus, -konsultointi ja -kehitys, erityisesti SaaS
Palvelut:
Kiinteistöpalvelut, maahantuonti, turvallisuus- ja vartiointipalvelut, terveyspalvelut, tukkukauppa ja erityisesti rengaskauppa ja -palvelut
Rakentaminen: Erikoisrakentaminen, talotekniikka – erityisesti kylmäasennus, maalaaminen
Elintarviketeollisuus: Elintarvikkeiden valmistus, ympäristöystävälliset ja terveysvaikutteiset elintarvikkeet
Kaivosteollisuus: Tehostamiseen liittyvät teknologiat ja palvelut
Muut:
Lääkkeiden ja lääkeaineiden valmistus, kumi- ja muovituotteiden kierrätys/valmistus, FinTech -palvelut, vihreän siirtymän energiaratkaisut ja -palvelut, ympäristöjalanjälkeä pienentävät tuotteet ja palvelut

Kun haluat pohtia omistajan eri vaihtoehtoja, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: