Yrityskauppa-aktiivisuus on edelleen keskimääräistä korkeammalla tasolla. Parin huippuvuoden jälkeen on palattu lähemmäksi normaalitilannetta, markkinoilla liikkuu edelleen paljon rahaa ja aktiiviset ostajat maksavat sopivista kohteista hyviä hintoja.
Myyntikunto on yleisesti käytetty ja usein yhtä yleisesti väärinymmärretty termi. Kokemuksemme mukaan siitä mitä myyntikunto tarkoittaa on erilaisia ja jopa virheellisiä käsityksiä.
Hyvä myyntikunto tarkoittaa ostajien odotuksiin vastaamista eli käytännössä tulevien tuottojen myönteistä näkymää. Ja tätä harvoin saavutetaan optimoimalla lyhyen aikavälin kannattavuutta kehitystoimenpiteiden kustannuksella.
Kun näkymää tuleviin tuottoihin tarkastellaan pidemmällä aikavälillä, mahdolliset tilapäiset kannattavuusheilahtelut suuntaan tai toiseen tasoittuvat ostajan silmissä. Kun tuottonäkymä on kunnossa, yritys on myyntikunnossa ja yrityksestä maksetaan oikea hinta.
Myyntikuntoa ja hyvää lopputulosta yrityskaupassa on käsitelty laajemmin aiemmissa julkaisuissamme:
Artikkeli: Myyntikunto – Mitä se tarkoittaa käytännössä?
Ostajilla on kyky havaita ns. ruosteisen auton maalaaminen. Paras tilanne myyntikunnon suhteen on silloin kun…
Lue koko artikkeli tästä.
Tietoisku: Näillä keinoilla 45 % parempi hinta yrityskaupassa
Tämä tietoisku kiteyttää ja listaa kaikkein tärkeimmät tekijät, joita on kaksi…
Lue koko artikkeli tästä.
Artikkeli: Yrityksen arvo ja sen kasvattaminen yrityskaupassa
Yrityksen arvon määritykseen käytetään hyvin erilaisia tunnuslukuja ja argumentteja, mutta loppujen lopuksi yrityksen arvo on hyvin yksiselitteinen. Arvo kuvaa arvioijan näkemyksiä tulevaisuuden tuotoista…
Lue koko artikkeli tästä.
Ari Koivunen
Director
040 540 5378
Kun haluat pohtia omistajan eri vaihtoehtoja, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä:
1 Kuvaaja sisältää Nordic Growthin 15 viimeisintä kauppaa. Raportoimme sekä keskiarvon että mediaanin