Tee näin, kun tavoitteena on yrityksen myynti 5 vuoden kuluessa - Comset®
Tietoiskut

Tee näin, kun tavoitteena on yrityksen myynti 5 vuoden kuluessa

Kun tavoitteena on toteuttaa yritysjärjestely mieluummin 0-5 vuoden kuin 5-10 vuoden aikaikkunassa, on erityisen tärkeää pysähtyä pohtimaan asiaa tarkemmin juuri nyt.

Yrityskaupan paras ajoitus löytyy kokonaisarviona alla luetelluista viidestä osatekijästä.

Huomaa, että kaikki yksittäiset osatekijät ovat vain äärimmäisen harvoin yhtäaikaisesti parhaassa mahdollisessa asennossa:

 

  1. Omistajien tavoitteet 

Mitkä ovat omistajien tavoitteet yritystoiminnalle ylipäätään? Ja mitkä olisivat ne ehdot, joilla oltaisiin valmiita tekemään kauppaa? Ajoituksen lisäksi tavoitteet määrittävät myös toimintatavan. Paras ja mieluisin ostaja löytyy proaktiivisen yrityskaupparosessin kautta, lisää aiheesta esimerkiksi tietoiskussamme ”Näin löydät tähtiostajan”

  1. Yrityksen liiketoiminnan näkymä tulevaisuuteen 

Kehittyykö yrityksen toiminta toimialan kehitykseen verrattuna vahvemmin vai heikommin? Ollaanko yrityksen omalla ”huipulla” vai matkalla sinne? Muista, että matkalla huipulle kassavirran tulevaisuudennäkymät ovat aina paremmat kuin silloin kun huippu on jo saavutettu.

  1. Talouden yleinen tilanne ja näkymä tulevaisuuteen 

Myönteinen talouden tilanne lisää yrityskauppa-aktiviteettiä mutta kauppoja toteutuu kaikissa suhdannevaiheissa ja sopivista kohteista maksetaan hyviä hintoja.  Yrityskauppa-aktiivisuus on nousevista koroista huolimatta hyvällä tasolla, markkinoilla liikkuu edelleen paljon rahaa ja aktiiviset ostajat maksavat sopivista kohteista hyviä hintoja.

  1. Mahdollisten ostajien tavoitteet

Kauppaan tarvitaan aina kaksi osapuolta. Ovatko mahdolliset tärkeät ostajakandidaatit aktiivisia? Sopiiko myytävän yrityksen toiminta ostajien toiveisiin ja tavoitteisiin?

  1. Yritysjärjestelyhankkeelle on varattava aikaa 2-4 vuotta

Itse kauppaprosessiin on syytä varata yksi vuosi ja kaupan jälkeen on syytä varautua noin vuoden siirtymäkauteen. Joissain tilanteissa hyvän kaupan aikaansaamiseksi myyjien kannalta voi olla järkevää varautua olemaan mukana toiminnassa kaupan jälkeen pidempäänkin, esimerkiksi kaksi-kolme vuotta.

Lisää tietoa löydät julkaisuistamme:

Tietoisku: Kun ostaja lähestyy ostoaikeissa – Miksi tunne ja järki käskee eri tavalla?

Tietoisku: Näillä keinoilla 45 % parempi hinta yrityskaupassa

Pikaopas: Yrityskauppa – 5 vinkkiä parempaan myyntihintaan

”Tärkeä ajankohtainen havainto on, että yritysten myyjät ovat säikähtäneet ostajia enemmän yrityskauppamäärien laskua huippuvuosien 2020-2022 ennätystasoilta. Markkinoilla on aina aktiivisia ostajia, jotka etsivät itselleen sopivaa liiketoimintaa ja ovat valmiita maksamaan siitä oikean hinnan. Myös rahoitusta järjestyy järkevin kustannuksin tälläkin hetkellä.”

Ari Koivunen
Director
040 540 5378

Aktiiviset ostajat etsivät tällä hetkellä:

Teknologiateollisuus: Ohutlevykonepajat, raskaiden metallituotteiden konepajat, lisäarvotuotteet
Informaatioteknologia: Ohjelmistotuotteet, -testaus, -konsultointi ja -kehitys, erityisesti SaaS
Palvelut: Tukkukauppa, maahantuonti, turvallisuus- ja vartiointipalvelut, terveyspalvelut
Rakentaminen: Erikoisrakentaminen, talotekniikka – erityisesti kylmäasennus
Elintarviketeollisuus: Elintarvikkeiden valmistus, erityisesti terveysvaikutteiset elintarvikkeet
Kaivosteollisuus: Tehostamiseen liittyvät teknologiat ja palvelut
Muut: Lääkkeiden ja lääkeaineiden valmistus, kumi- ja muovituotteiden kierrätys/valmistus, FinTech -palvelut, vihreän siirtymän energiaratkaisut, ympäristöjalanjälkeä pienentävät tuotteet ja palvelut

Kun haluat pohtia yrityksen arvoa ja omistajan vaihtoehtoja tilanteessa kuin tilanteessa, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: