Yrityskaupat: Kun ostaja osoittaa kiinnostusta – miten toimia? - Comset®
Tietoiskut

Yrityskaupat: Kun ostaja osoittaa kiinnostusta – miten toimia?

Myyntiajatukset heräävät usein esimerkiksi yksittäisen ostajan osoittaman kiinnostuksen myötä. Tällaisessa imartelevassa tilanteessa usein järki unohtuu, tunteet vievät mennessään – ja helposti ajaudutaan etenemään vain tämän yhden kiinnostuneen kanssa.

Heräsivätpä myyntiajatukset mistä tahansa syystä, on pidettävä pää kylmänä ja tehtävä harkittu päätös etenemistavasta ja muiden mahdollisten ostajien ostokiinnostuksen selvittämisestä. Väärä toimintatapa voi johtaa siihen, että elämäntyö ei päädykään sopivimpiin käsiin, eikä kaupan lopputulos paras mahdollinen. Vastuullisuutta omistajana voi parhaiten osoittaa ottamalla arkailun sijasta aktiivisen otteen vaihtoehtojen selvittämiseksi.

On hyvä muistaa, että kaikkien sidosryhmien kannalta on aina parasta, että yritystoiminnan myönteistä kehitystä ylläpidetään ja vahvistetaan jatkuvasti – ja jokaisen yritystoiminnan suhteen tulee tilanteita, jolloin tulevaisuus on parhaiten turvattu uuden omistajan käsissä. Ja sopivin löytyy vertailemalla vaihtoehtoja ja valitsemalla paras.

Muistilista yritysjärjestelyihin:

  1. Mitkä ovat tavoitteet mahdolliselle järjestelylle? – Mitkä ovat ne toivottavat piirteet ja ehdot, joilla oltaisiin valmiita tekemään kauppaa? Selkeät tavoitteet auttavat myös valitsemaan sopivimman etenemistavan.
  1. Selvitetäänkö vaihtoehdot? – Paras lopputulos edellyttää vaihtoehtojen läpikäyntiä; vain näin löydetään ostaja, joka on valmis hyväksymään kaupalle myyjien toiveita ja tavoitteita parhaiten täyttävät ehdot.
  1. Kuinka arvo osoitetaan ostajille? – Koska jokaisen yrityksen arvo on erilainen eri ostajille, on arvon uskottava ja todisteellinen osoittaminen kullekin ostajalle ymmärrettävällä tavalla erityisen tärkeää.
  1. Palkataanko neuvonantaja vai ei? – Onnistunut kauppa vaatii työtä, työkaluja ja osaamista sekä myös kykyä toimia kansainvälisessä ympäristössä. Mikä on tilanteeseen sopivin toimintatapa arvon osoittamisessa ja haettaessa vaihtoehtoisia ostajia? 

Tässä lisäksi kooste ja linkit kahteen tärkeään ja ajankohtaiseen näkökohtaan yrityskauppojen suunnittelussa:

Hiljainen ja vielä hiljaisempi yrityksen myynti? 

Yritysjärjestelyjä tavoiteltaessa toivotaan usein, että ostaja ilmaantuisi itse ja esittäisi tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Taustalla on usein pelko siitä, mitä vaikutuksia yrityskaupan aktiivisesta hakemisesta on asiakkaisiin, henkilökunnan suhtautumiseen tai kilpailutilanteeseen. Kollegani Vesa Hopian artikkeli tuo näkökulman yrityskauppaan liittyvien pelkojen käsittelyyn.

Lue koko artikkeli: ”Hiljainen ja vielä hiljaisempi yrityksen myynti?”

Yrityksen myynnin oikea ajoitus

Kokemuksemme mukaan yleisin virhe ajoitusta suunniteltaessa on se, että päätöstä ei tehdä ajoitukseen vaikuttavien osatekijöiden suhteen kokonaisarviona vaan keskittyen vain yhteen-kahteen osatekijään. Projektijohtaja Jari Honkon kirjoitus ajoituksen pohdintaan liittyvistä tekijöistä on aina ajankohtainen. 

Lue koko artikkeli: ”Yrityksen myynnin oikea ajoitus”

 

”Kun myyntiajatukset heräävät yksittäisen ostajan osoittaman kiinnostuksen myötä, on tehtävä harkittu päätös etenemistavasta. Muutoin järki helposti unohtuu, tunteet vievät mennessään ja ajaudutaan huonoon lopputulokseen.”

Asko Kapanen
Partner
0400 551 471

 

Kun haluat pohtia eri vaihtoehtoja, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: