Yrityskaupoille yhden kiinnostuneen varassa vai laajemmalla tarjoushaulla? - Comset®
Tietoiskut

Yrityskaupoille yhden kiinnostuneen varassa vai laajemmalla tarjoushaulla?

Vähemmän yllättäen vastaus otsikon kysymykseen on: yritysmyynnin aloittamisessa vain yhden ostajakandidaatin kanssa piilee riskejä kaupan toteutumisen sekä tavoitteiden mukaisen lopputuloksen kannalta, enemmän on enemmän.

Ensimmäisen kiinnostusta osoittaneen, taikka etukäteen kuvitellun mieluisan ostajakandidaatin lähestyminen houkuttaa ja koukuttaa. Aiesopimuksen tekeminen sekä neuvotteluyksinoikeuden antaminen tuntuu järkevältä – onhan kyseessä aktiivisesti kiinnostusta osoittanut tai sopivaksi kuviteltu ostaja. Tällöin yritysmyynti on heti yhden kortin varassa ja omistajat ottavat suuren riskin useimmiten ainutkertaisessa sekä yhdessä suurimmista päätöksistään.

Yrityskauppaa harkittaessa omistajilla ei ole mitään syytä olla selvittämättä vaihtoehtojaan laajemmin. Oleellista on tehdä tämä kattavasti eri ostajakandidaattien kanssa samanaikaisesti, jotta kilpailuasetelma on mahdollista syntyä. Vain tämä takaa parhaimman lopputuloksen. Vaikka ostajia olisi useampi tiedossa, mutta neuvottelut käydään yksi kerrallaan ja eri aikaan, on todennäköinen lopputulema pettymys toisen perään.

Mikä neuvoksi? Kuinta varmistua sopivimmasta ostajasta, parhaasta saatavilla olevasta hinnasta ja ehdoista? Huolellisesti toteutettu kattava kansainvälinen tarjoushaku on yrityskaupassa käytetty prosessi, joka tuo omistajille varmuuden näihin kysymyksiin. Tarjoushaun myötä omistajille tulee näkyvyys kiinnostuneista ostajista ja heidän näkemyksestään yrityksen arvosta sekä luonnollisesti myös mahdollisuus kilpailuttaa ostajien tarjoukset. Tietysti kaikki tämä tapahtuu hyvin hienovaraisesti ja ammattimaisesti asian arkaluontoisuus ja luottamuksellisuus huomioiden.

Tilastojemme mukaan kattava tarjoushaku ja sen luoma kilpailuasetelma parantaa ehtoja ja nostaa hintaa alimpiin tarjouksiin verrattuna kymmeniä prosentteja. Toteuttamissamme yrityskauppaprojekteissa kontaktoitavien ostajakandidaattien määrä on tyypillisesti 50-100 tahoa, jonka myötä laajempi kiinnostus yritystä kohtaan selviää ja löydetään varmuudella paras ja sopivin ostaja.

Lisää aiheesta oheisista julkaisuistamme.

Tietoisku: Älä pelkää hakea kilpailevia ostotarjouksia
Tietoisku: Näillä keinoilla 45 % parempi hinta yrityskaupassa
Tietoisku: Näin löydät tähtiostajan
Tietoisku: Kun ostaja lähestyy ostoaikeissa – Miksi tunne ja järki käskee eri tavalla?

”Kiinnostunut ostaja saattaa lähestyä vaikka ylihuomenna – se on sitten toinen asia kannattaako yrityskauppaa lähteä tekemään yhden kiinnostuneen varassa. Jos lopputuloksella on merkitystä, niin kattavampaa tarjoushakua ei vaan kannata sivuuttaa tai pöydälle jää todella paljon eli yritys tulee myytyä kuudenneksi parhaalle ostajalle kymmenien prosenttien alennuksella”

Ari Koivunen
Director
040 540 5378

Aktiiviset ostajat etsivät tällä hetkellä:

Teknologiateollisuus: Ohutlevykonepajat, raskaiden metallituotteiden konepajat, lisäarvotuotteet
Informaatioteknologia: Ohjelmistotuotteet, -testaus, -konsultointi ja -kehitys, erityisesti SaaS
Palvelut: Tukkukauppa, maahantuonti, turvallisuus- ja vartiointipalvelut, terveyspalvelut
Rakentaminen: Erikoisrakentaminen, talotekniikka – erityisesti kylmäasennus
Elintarviketeollisuus: Elintarvikkeiden valmistus, erityisesti terveysvaikutteiset elintarvikkeet
Kaivosteollisuus: Tehostamiseen liittyvät teknologiat ja palvelut
Muut: Lääkkeiden ja lääkeaineiden valmistus, kumi- ja muovituotteiden kierrätys/valmistus, FinTech -palvelut, vihreän siirtymän energiaratkaisut, ympäristöjalanjälkeä pienentävät tuotteet ja palvelut

Kun haluat pohtia omistajan eri vaihtoehtoja, niin varaa tästä keskusteluhetki kanssamme. Keskustelu on aina luottamuksellinen ja sitoumukseton. Varaa aika tästä: